vrijdag 28 december 2012

Recept - Kerst



Een dag voor kerst reden J en ik vanuit het zuiden, naar het noorden voor 1e kerstdag met mijn familie. Wij hebben sinds een aantal jaar de gewoonte dat wij allemaal een of meer gangen voor onze rekening nemen. Dit jaar was het mijn beurt om, hoe kan het ook anders, de kaasplank mee te nemen. Deze zal ik later aan jullie laten zien. Maar dit jaar verzorgde ik ook het voorgerecht.

Geïnspireerd door mijn tijd in Australië een paar jaar geleden wilde ik graag een surf en turf maken. Vooral zalm en rundvlees vind ik een prachtige combinatie. Om het niet te zwaar te maken gebruikte ik van beide kleine stukjes in de vorm van een salade. Het maken is niet echt een stress werkje. Altijd belangrijk tijdens de kerstdagen. Veel snijden kan je evt vooraf doen en op het laatste moment alles op het bord en de biefstukjes grillen.

Ingrediënten voor de ene kant;
Gerookte zalm (MSC, ik had 300 gram voor 11 personen)
Zoete, stevige appel (ik gebruikte Wellant)
Gekookte bieten
Honing-mosterd dressing (mosterd, olie, honing, mayonaise, peper)

En voor de andere kant
Kogelbiefstuk (Hier van onze eigen Brandrode Os, 4 stuks voor 11 personen)
Witlof (die uit Uden)
Rucola
Pijnboompitjes
Overjarige kaas (2,5 jaar geleden gemaakt door J)
Olie, balsamico azijn, zout en peper

En voor de garnering nog een beetje peterselie.

Start met het voorbereiden van alle ingrediënten. Snij de appel in dunne pakjes en reepjes, de witlof zo fijn mogelijk, de bietjes in blokjes, was de rucola en rasp de kaas redelijk grof. Maak de dressing, voor de bief door de olie en balsamico azijn te mengen en op smaak te brengen met zout en peper. Voor de zalm neem je gelijke delen olie honing en mosterd. Meng deze met een heel klein beetje mayonaise om het een beetje romiger te maken. Proef of de verhoudingen goed zijn en breng op smaak met zout en peper.
Verdeel de zalm in de hoeveelheid porties die je nodig hebt. Leg wat van de bietenblokjes en de appel op het bord. Daarover schik je de zalm en maak het af met nog wat bietjes en appel. Schenk een beetje van de honing-mosterddressing over de zalm. Check voor kant 1.

Maak op de andere kant van het bord een hoopje rucola, hierover strooi je wat pijnboompitten en een beetje dressing. Grill de kogelbiefstuk kort aan beide kanten. Haal van het vuur en laat nog een paar minuten rusten onder folie. Snij de biefstuk in dunne repen, leg 2 à 3 op één hoopje rucola, strooi de witlof en de oude kaas erover. Maak af met een klein beetje peterselie.

Super, simpel, puur, (h)eerlijk, gerecht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten