dinsdag 29 januari 2013

Recept: Erwtensoep


Al 2 weken geleden, toen het heerlijk begon te sneeuwen meldde ik dat ik heerlijke erwtensoep gemaakt! Ik ben een echte fan van mijn moeders erwtensoep, maar dat moest ik zelf ook kunnen. Het bleek helemaal niet zo spannend te zijn. Zie hier het recept!

500 gram spliterwten
Prei
Winterwortel
Pakketje soepgroente
Hamschijf/ander varkensvlees voor de erwtensoep (vraag anders de slager even)
Knolselderij
Pakje spekblokjes
2 Laurierblaadjes
2 Bouillonblokjes
En natuurlijk een lekkere rookworst!

Vul een grote pan, met ongeveer 2 liter water. Doe daarbij de spliterwten, bouillonblokjes en het vlees. Breng dit aan de kook en laat een half uurtje doorkoken. Maak de rest van de groente schoon en snij deze in stukken, check als je de soep zo wilt eten maak het dan zo fijn als je het in de soep wilt. Ga je de soep blenderen, dan gewoon grove stukken. Na een half uur gooi je dit bij de soep. Vergeet de laurierblaadjes niet toe te voegen. Roer een beetje door en laat dit op een laag vuur nog 2 uur ofzo koken.

Na 2 uur haal je het vlees uit de soep. Snij al het vlees van het bot af en snij dit heel fijn. Nu ga je of de soep goed roeren of je doet alle soep in de blender en maalt alles fijn. In beide gevallen voeg je daarna weer het vlees toe en de rookworst. Nog 20 min doorwarmen en ready to eat!

Helemaal niet moeilijk dus... Mocht het weer gaan vriezen dit weekend, echt een aanrader!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten