woensdag 16 januari 2013

Recept: Tomatensoep

Januari is DE maand voor de goede voornemens, volgens mij begint 80% van Nederland aan het begin van deze maand met gezonder eten. Zo ook ik... Dit jaar heb ik me niet gewaagd aan de goede voornemens voor het hele jaar, omdat dit na 2 weken vergeten en helemaal kansloos blijkt te zijn. Dus bedacht ik een paar doelen voor deze maand. Een van mijn doelen voor januari was 4 nieuwe recepten koken, gezonde recepten en zo veel mogelijk from scratch zelfgemaakt.

J. Is gek op soep en ook ik vind dit ideaal voor zaterdagavond. Maar dat moest dus wel zelfgemaakt worden. Ik gebruikte wel een bouillon blokje, maar.... Best zelfgemaakt en lekker according to J. En J.'s broer en zus die ook aanschoven. En de hoeveelheid was met broodjes en salade precies genoeg voor 4 personen (en we hadden de middag erna nog een kop over om samen op te eten)

Ingrediënten
1 rode ui
2 tenen knoflook
8 rijpe tomaten
1 rode paprika
1 prei
1 bouillon blokje
Scheut room
Evt. een beetje Crème frais
Peper, zout en verse basilicum

Snipper de ui en snij de knoflook grof. Doe in je soeppan een flink scheut olie. Zet op een laag vuur, of je kookplaat laag. Ui en knoflook erin, beetje roeren, deksel erop en ongeveer 5 min laten pruttelen. Snij ondertussen je tomaten in vieren, de paprika en de prei fijn. Als het goed is is je ui nu een beetje glazig en ruikt het heel lekker als je de pan open trekt.

Doe alle groente in de pan. Het vuur kan iets omhoog en bak het mengsel een beetje aan. De deksel weer op de pan en het vuur wat lager en ongeveer 10 min laten pruttelen.
Doe nu water bij de groente totdat alles ongeveer 2 cm onder water staat. Voeg het bouillon blokje toe. Breng de soep zacht aan de kook voor minimaal 20 minuten, langer mag ook.

Als het goed is na 20 min je groente helemaal zacht. Doe het hele zooitje in de blender. Laat de blender zo lang draaien dat de soep helemaal glad is. Schenk de soep terug in de pan. Doe er een scheut room bij, breng op smaak met peper, zout, kruiden en verse basilicum. (Nu kan je ook soepballetjes ofzo toevoegen voor de niet vega's!) laat de soep nog 20 min staan op laag vuur, niet te hard laten koken. Met het serveren kan je nog een lepel crème fraise in de soep doen. Staat mooi en smaakt lekker fris.

Ik serveerde de soep met brood, kruidencreme en een salade caprese.

Eet smakelijk!



Oh en be aware... Vandaag maakte ik voor het eerst in mijn leven erwtensoep! Dus er komt nog een recept aan ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten