dinsdag 8 januari 2013

Recept: Witlof


Na mijn hele verhaal over witlof hebben wij best vaak witlof gegeten, maar ik vond geen een recept echt blogwaardig. Tot gister avond...
Gister had ik zin in Hollandse kost en zowel ik als J. zijn dol op witlof. Maar witlof met wat... gebakken met honing, in een salade, gekookt. Ik besloot te maken wat mijn moeder altijd maakte.
Witlof met ham en puree.

Helaas ben ik geen liefhebber van aardappelpuree. Wat ik wel lekker vind is aardappel-pastinaakpuree!. Maar of dat smaakt met witlof... Wij vonden van wel. Daar een lekkere hamburger bij van ons eigen brandrode runderen bij. Heerlijk gegeten.




Recept. voor 2/3 personen (grote portie wij eten morgen de andere helft)
Voor de puree
500 gram aardappels
400 gram pastinaak
flinke scheut melk
grote lepel crème fraiche

Voor de witlof
4 stronken witlof (middelgroot)
4 plakken ham
geraspte kaas (ik gebruikte fenegriek, die nootachtige smaak geeft net iets extra's)
grote lepel crème fraiche

Schil de aardappels en de pastinaak en snij ze in ongeveer even grote blokken. Kook ze tot ze goed gaar zijn, aardappels moeten uit elkaar vallen. Ondertussen snij je het harde uiteinde van de witlof en verwijder je eventueel lelijke bladeren van de buitenkant. Doe ze in een pan met een laagje water en kook deze 10 min beetgaar.
Vet een ovenschaal in met olie.
Rasp de kaas en meng deze met een lepel crème fraiche.
Verhit de oven voor op 200 graden C.
Giet de witlof af en wikkel elke stronk in een plak ham. Leg even apart.
Maak puree van de aardappel en pastinaak. Om het lekker smeuïg te maken voeg je een flink scheut melk toe en een grote lepel crème fraiche toe. (Je kunt ook boter gebruiken, maar crème fraiche maakt het iets frisser) maak de puree mooi glad met een stamper of gewoon met de mixer.
Doe de puree onder in de ovenschaal. Leg hierop de in ham gerolde witlof en smeer daarop het kaas/crème fraiche mengsel.
Zet de ovenschaal voor 10 min in de oven, zodat de kaas gesmolten is en bruin begint te worden.



Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten